3 olika dieter du bör testa

Det har länge varit populärt att prova på olika typer av dieter, och man hör ofta om folk som fått bra resultat i sin viktresa med hjälp av en specifik diet. Att gå på diet passar inte alla, men vill man ta reda på om det är något som man själv trivs med så måste man ju testa på det.

Vi tycker därför att det kan vara värt att testa på ett par olika dieter under en period för att se om man hittar något som man tycker om och trivs med. Om inte kan det iallafall vara ett kul test för att prova på lite andra matvanor ett tag.

Det finns flera anledningar till varför man bör gå på diet. De vanligaste anledningarna till varför människor väljer att gå på diet är antingen för att gå upp eller ner i vikt. Det finns dock såklart andra orsaker till varför folk på diet också.

I den här artikeln kommer vi att gå igenom 3 olika dieter som vi tycker att det är värt att testa på. Du kommer få lite grundläggande information kring dieten och vilka fördelar det finns med respektive. Men kom ihåg: om du har problem med hälsan kan det vara värt att prata med en läkare eller dietist innan du provar på olika dieter.

Nu sätter vi igång!

Keto-dieten

Gillar du att äta kött, ägg, avokado, och lax? Detta är isåfall den rätta dieten för dig. Keto-dieten bygger nämligen på en kosthållning där du delvis eller helt och hållet utesluter kolhydrater från din kost. För att kompensera för de kolhydrater som man inte får i sig äter man istället mer protein och fett.

Man kan nästan säga att kroppen hamnar i i ett slags svältläge där den istället för att förbränna kolhydrater som sin primära energikälla förbränner den fett. Detta tillstånd heter ketos och är också därifrån dieten har fått sitt namn.

Om du vill lära dig mer om denna diet kan du enkelt göra detta hos Ketokungen som har information kring allt du kan tänkas behöva veta när det gäller keto för nybörjare. Detta är därför det perfekta stället att kolla in om man vill ha bra kunskap kring keto-dieten.

5:2-dieten

5:2-dieten är också en diet som riktar in sig till de personer som vill gå ner i vikt. Denna diet bygger på att man fastar två veckodagar och äter som vanligt de resterande fem.

Under de dagar man fastar äter man endast 1 mål, och man får själv välja när på dagen detta mål ska vara. När man fastar har man ett maxtak på hur mycket kalorier man får stoppa i sig. Kvinnor får max äta 500 kalorier och män får max äta 600 kalorier.

Medelhavskost

Detta är en otroligt populär diet och och enligt forskning ska den också vara väldigt hälsosam för kroppen. Medelhavskosten kännetecknas av ett stort intag av fullkornsprodukter, baljväxter, frukt, grönsaker, olivoljor, nötter och frön. Samt en hel del mycket fågel och fisk.

Man håller sig alltså till en kosthållning med råvaror som är typiska för medelhavet helt enkelt. Medelhavskosten är fylld med väldigt mycket vitaminer och mineraler samt en hel del viktigt fetter och antioxidanter.